Ett videospel om en världskyrande pandemi som dödar hälften av mänskligheten har skjutit till toppen av Apples App Store i Kina samtidigt som tre städer har satts i låsning för att stoppa spridningen av coronavirus.

Plague Inc, först släpptes 2012, är ett strategispel där spelarna tar på sig rollen att orsaka en pandemi. De måste utveckla sin patogen och balansera smittsamhet, dödlighet och synlighet, för att lyckas infektera och döda så många människor som möjligt innan mänskligheten uppfinner och använder ett botemedel.

Enligt analysföretaget AppAnnie, Det är nu den mest nedladdade betal-för spel på iOS i Kina, och den sjätte mest nedladdade betal-för app övergripande. Spelet har också stigit till toppen av listorna i andra länder, inklusive Storbritannien och USA.

Det är inte första gången verkliga händelser har ökat försäljningen av spelet, enligt Ndemic Creations, dess utvecklare. ”Plague Inc har varit ute i åtta år nu och när det finns ett utbrott av sjukdom ser vi en ökning av spelare, som människor försöker ta reda på mer om hur sjukdomar sprider sig och att förstå komplexiteten i virusutbrott,” en talesman sade.

”Vi specifikt utformade spelet för att vara realistisk och informativ utan att sensationalisera allvarliga verkliga problem,” tillade de. Talesmannen uppmanade spelare att ”komma ihåg att Plague Inc är ett spel, inte en vetenskaplig modell, och att det nuvarande coronavirusutbrottet är en mycket verklig situation som påverkar ett stort antal människor. Vi rekommenderar alltid att spelarna får sin information direkt från lokala och globala hälsovårdsmyndigheter.”

Plague Inc uppföljare, ett spel om att utkämpa ett gerillakrig mot ett förtryckande tillstånd, har också börjat stiga upp de kinesiska App Store diagram, flytta från sjätte till tredje plats på betalda spel diagrammet under loppet av fredag. Ndemic Creations hemsida slutade fungera för en tid, tydligen kollapsar under tyngden av trafiken.

I upptakten till det brittiska allmänna valet förra månaden samarbetade Plague Inc med en brittisk välgörenhet, Full Fact, för att producera en expansion av spelet där spelarna tog rollen som skadliga aktörer som driver en desinformationskampanj, försökte sprida falska nyheter snabbare än faktakontrollare kunde motverka deras påståenden. Välgörenhetschefen, Will Moy, sade: ”Det här spelet kommer att nå miljontals fler människor, hjälpa dem att förstå det verkliga hotet som dålig information utgör för deras röst.”

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :